zaterdag 25 februari 2017

's-hertogenbosch, rode draad in mijn genealogie

In mijn jeugd te ‘s-Hertogenbosch dacht ik, dat mijn hele familie uit die plaats afkomstig was. Al vrij vroeg kwam ik er achter dat mijn grootmoeder van moeders kant uit Breda kwam. Later ontdekte ik dat de grootmoeder van vaderskant uit Dordrecht kwam. De eerste voorouder van de stam Maas in ‘s-Hertogenbosch bleek mijn overgrootvader Thomas te zijn die zich daar na 1853 vestigde.

Toch blijken diverse voorouders veel eerder in ‘s-Hertogenbosch gewoond te hebben. Er is een rode draad vanaf 1673 van voorouders die in 's-Hertogenbosch gewoond hebben.

Harman van Oers, afkomstig uit Opijnen, trouwt in 1673 met Jenneke Dircx uit Engelen. Zij vestigen zich op de Haven in 's-Hertogenbosch.
Hun dochter Dirkje van Oers, weduwe geworden van Jan Wijgergangs, trouwt met Jan Zeeuwen.

Hun dochter Johanna gaat na een huwelijk met de weduwnaar geworden Egbert van Mierlo, opnieuw een huwelijk aan met een huursoldaat uit Borken in het Munsterland, Johann Christoph Lutke. Lutke klonk vermoedelijk als Lutkie, de naam die de familie bij de invoering van de Burgerlijke Stand liet registreren.

Zoon Wouter uit dit huwelijk trouwt met Annemie Roosendaal. Uit dit huwelijk worden Joanna en Wilhelmus Christoffel geboren. Vanaf Joanna en Wilhelmus Christoffel zijn beroepsmatige gegevens gevonden. Wilhelmus Christoffel werd schoenmaker en werkte zich op tot meester-schoenmaker met een eigen winkel. Zijn zoon is Christoffel Christiaan, die de grondlegger is van papierhandel, drukkerij en uitgeverij Lutkie en Cranenburg.

Joanna Lutkie trouwt met Johan Christoffel Struning, die oudkleerkoper was. Hun dochters Catharina en Mechelina trouwen met mannen die in de drukkers- en uitgeverswereld actief zijn, respectievelijk Adrianus van den Hoeven, uit Utrecht afkomstig, en Johan Peter van Dieren, uit Grave, die een uitgeverij in Antwerpen stichtte.

Adrianus van den Hoeven en Catharina Maria Struning zijn niet vanaf hun huwelijk in 's-Hertogenbosch gebleven. Via Maastricht, Amsterdam, waar Catharina overlijdt en Ambt Almelo keert Adrianus tijdelijk terug in 's-Hertogenbosch, waar hij trouwt met de Amsterdamse Elisabeth Voogel, alvorens zich als redacteur van een Tilburgse krant tot zijn dood te vestigen in Tilburg. Zoon Jos - waar ik naar vernoemd ben - van Adrianus en Catharina is in 's-Hertogenbosch geboren en heeft zich na de omzwervigen van zijn vader in 's-Hertogenbosch gevestigd. Hij was goudsmid, maar heeft klaarblijkelijk niet lang in dat vak gewerkt. Hij werkte administratief bij een koffiebrander, richtte een sigarenmagazijn op, was actief in het amateurtoneel en was lange tijd voorzitter van het RK Werkliedenverbond, de 'bus' in de volksmond, een ziekenverzekering avant la lettre.

De enige dochter van Jos van den Hoeven en zijn Bredase vrouw Elisabeth van der Velden, Marie geheten, trouwde mijn vader, Lambert Maas. Mijn moeder is geboren en overleden in 's-Hertogenbosch, mijn vader, eveneens geboren in 's-Hertogenbosch heeft zich met zijn tweede levenspartner in het naburige Vught gevestigd, waar hij overleden is.

Ik heb met een kleine onderbreking vanaf mijn geboorte tot mijn studiejaren in 's-Hertogenbosch gewoond, een plaats die nog steeds warme gevoelens bij mij oproept, maar die ook het einde van de rode draad is. Ik woon boven de sloot - wat een leuke uitdrukking van slimste mens Klaas Dijkhof - en mijn kinderen zijn daar ook geboren.