woensdag 21 maart 2018

plechtige omgang en de familie

De plechtige omgang is goed beschreven in de gegevens van het Meertensinstituut. Ik kan mij de 'oude' omgang van vóór 1953 nog herinneren. Als klein jongetje mocht ik er met mijn vader naar gaan kijken 'bij familie', de familie Smits aan de Vughterstraat. De familie had een schoenenzaak (thans, 2018, de 'Kookwinkel') op de hoek van de Vughterstraat en de Sint Jorisstraat.
Bron: Google Maps, Streetview
Alle passtoelen werden voor de gelegenheid uit de winkel naar buiten gesleept en op het smalle stoepje aan de Sint Jorisstraat geplaatst.

Deze herinnering kwam weer bij mij boven toen ik de afgelopen dagen de parenteel van overgrootvader Thomas Maas via de geboorte- en huwelijksakten in 's-Hertogenbosch aan het uitzoeken was. Is het voor een klein jongetje al moeilijk om te snappen hoe de familiebetrekkingen zijn tussen allerlei echte ooms en tantes en andere relaties die met oom en tante werden aangesproken, voor mij was het extra lastig, omdat mijn grootvader Piet Maas de jongste was van een groot gezin en mijn vader ergens in de middenmoot van het gezin zat. Van de mannelijke takken van de familie Maas heb ik met uitzondering van mijn oom Peter niemand persoonlijk gekend. Van de vrouwelijke kant eigenlijk alleen de afstammelingen van oud-tante Trees Maas, die met ene Floris getrouwd was.

Bij het uitzoeken van de parenteel vond ik de relatie: Trees Maas had vier kinderen, Willem, Ardina, Wouter en Thomas. Ardina trouwde met Adrianus ('Jos') Smits, dus Ardina en mijn vader waren volle nicht en neef. Van deze vier kinderen herinner ik mij via de verhalen van mijn ouders eigenlijk alleen de flamboyante drogist Willem ('Zo ziek als een hond, Floris maakt u weer gezond') Floris, die zijn winkel ook in de Vughterstraat had.

Geen opmerkingen: