vrijdag 24 augustus 2018

hoeden voor de koningin

De goede raad aan elke genealoog om dicht bij huis en de familie te starten heb ik pas laat kunnen opvolgen. Mijn moeder die 'alles' van haar familie wist was helaas al overleden toen ik met mijn naspeuringen begon. Ik heb nog twee nichten en een neef van haar benaderd om namen bij foto's te vinden. George van der Velden, een premonstratenzer monnik, heeft altijd goed zijn verwanten bijgehouden, zowel in de contacten als in zijn adresboekje.

Van bijgaande foto wist hij te vertellen, dat het tante Marie Groeneveld was. Hij vermoedde dat zij ongetrouwd was gebleven, maar het interessante was, dat zij 'hoeden maakte voor de koningin en in Den Haag woonde'. Omdat de foto in Arnhem gemaakt was, had ik - foutief dus - gedacht dat het om de zus Adriana van overgrootvader Adrianus van den Hoeven was, die in Arnhem getrouwd was.

Via wiewaswie.nl is zij te vinden met de zoekwoorden Groeneveld en Den Haag. In het bevolkingsregister vond ik de volgende registratie:

Toen ik in kolom 11 het woord 'modiste' (weliswaar doorgestreept) vond, en bij de namen Goverdina1 zag staan, vermoedde ik dat er een match was. De geboortedatum op Familysearch komt geheel overeen, de laatste voornaam - Geertruida - in de bevolkingsadministratie van Den Haagstaat echter niet in de geboorteakte.

Daarnaast is er ook een registratie in het Bevolkingsregister van Nijmegen:

Zoals te lezen is in bovenstaande registratie had Maria Goverdina in Nijmegen nog twee zussen, die een tweeling waren. Ook is te lezen, dat - anders dan moeder en de tweeling - Maria Goverdina voor vestiging in Nijmegen in Rotterdam woonde. In de indexen van Rotterdam in Wiewaswie komt Maria Goverdina twee keer voor. De scans zijn nog niet op de website beschikbaar, dus die moet ik nog eens opvragen.

Voorlopig is het volgende overzicht van de woonplaatsen van Maria Goverdina op te stellen:

Woonplaats Vestiging Vertrek
Gorinchem 6 nov 1855 -
Rotterdam - 8 nov 1883
Nijmegen 8 nov 1883 23 sep 1886
Rotterdam 23 sep 1886 -
Arnhem - 16 aug 1917
Den Haag 23 aug 1917 1 nov 1923
Nijmegen 1 nov 1923 5 mei 1934
(overlijden)

Op de foto is Maria Goverdina maximaal 62 jaar, als we er van uitgaan dat de foto in haar woonplaats is gemaakt. Zie de tekst onder de foto: 'Brainich en Leusink, Arnhem'.


_________________
1 De voornaam 'Dingena' komt vaak voor als 'Goverdina'

Geen opmerkingen: