donderdag 9 augustus 2018

vliegenpoepje

Zo'n 50 jaar geleden studeerde mijn echtgenote 'Oud-Germaans', een verzamelnaam voor talen als Duits, Noors, Fries, Engels, Gothisch uit lang vervlogen eeuwen. Het bestuderen van oude handschriften was hierbij van groot belang. Op een keer werd zij met een mede-student naar de Leidse universiteitsbibliotheek gestudeerd om in de originele handschriften na te gaan of een bepaald stipje van inkt was, en dus betekenis had, of een vliegenpoepje was.

Borken, wurde genant - met stip als vliegenpoepje
Ik moest hieraan denken toen ik in een doopakte uit Hemfurth, waar mijn voorouders Strüning vandaan komen, een woord niet thuis kon brengen. Op de bijgaande afbeelding is immers duidelijk een punt te zien na de komma op de eerste letter - lijkt door de punt op een 'i' - in het tweede woord. De tekst blijkt echter te luiden: "Borken, wurde genant," "Wurde genant" is zelfs een standaard-formule, het noemen van de namen van de dopeling, waarmee de doopinschrijving wordt besloten.

Had ik aan het vliegenpoepje gedacht, dan had ik meteen de goed interpretatie geweten, maar nu moest ik deze eerst vernemen na een desbetreffende vraag op een 'Ahnenforum'.

En terzijde: het hierboven genoemde Borken ligt vlak bij Homberg in Hessen. Het is dus niet het Borken van de Lütkes, dat ligt in het Münsterland. 

Geen opmerkingen: