zondag 5 maart 2017

genealogisch programma GRAMPS

Mijn genealogische naspeuringen heb ik aanvankelijk in Aldfaer vastgelegd. Toen ik mij realiseerde, dat ik oudere gegevens niet goed kon terugvinden, bleek, dat ik de bronnen niet goed had vastgelegd. Bij de kritieken op het verder goede programma Aldfaer lees je wel dat de bronbeschrijving een zwak punt blijft. Op zoek naar een - gratis - programma dat brongeörienteerd werkt kwam ik bij GRAMPS uit. Ook dit programma nodigt uit om persoonsgericht te werken, en hoewel het programma dus niet intuïtief uitnodigt om bron geörienteerd te starten, is het wel mogelijk brongeörienteerd te werken.

Was jaren geleden GRAMPS een Linux-programma, tegenwoordig is het redelijk stabiel in een Windows-omgeving.

Een van de voordelen van GRAMPS is, dat je bronverwijzingen aan elk gegeven, persoon, gebeurtenis, locatie et cetera, kunt toevoegen. Als je daarvoor geen eigen systematiek voor ontwikkelt levert dat later in de publicatie van de gegevens onevenwichtigheden op.

Als je echter start met een medium, hiervoor de bronverwijzing en het afschrift vastlegt en dan pas de betreffende personen aan de database toevoegt, c.q. gegevens of gebeurtenissen aan reeds ingevoerde personen toevoegt krijg je een consistente database.